پرورش مرغ خانگی

وبلاگی برای پرورش مرغ خانگی

پرورش مرغ خانگی

وبلاگی برای پرورش مرغ خانگی

خصوصیات و ویژگی های مرغ و خروس خانگی

مرغ و خروس خانگی : از انجائیکه که نژادهای خروس به تنهایی ذکر نمی شوند، معمولاً نژادهای مرغ خانگی به معنی نژاد مشترک مرغ و خروس بیان می شود، اگرچه در برخی نژادها شکل ظاهری خروس با مرغ همانند تفاوت بارزی دارد، ولی در اغلب نژادها شباهتهای فراوانی بین مرغ و خروس یک نژاد خاص مشاهده می شود.

خروس اغلب بیش از یک جفت (مرغ) برای خود انتخاب می کند و چون قادر به محافظت از تک تک لانه ها نمی باشد، اغلب از منطقه ای مراقبت مینماید که مرغ هایش در آنجا می باشند و در صورتی، که خروس دیگری به محدوده او نزدیک شود به او حمله می کند. در طول روز خروس در مکانی بلندتر از زمین بین ۱ تا ۲ متر می نشیند و از محدوده و مرغ هایش در برابر خطر حمله جانوران و خروس های دیگر محافظت میکند و چنانچه احساس خطری نماید با تولید صداهایی از خود به مرغ ها اعلام خطر می نماید.

 

مرغ و خروس خانگی

 

مرغ و خروس خانگی یکی از ماکیان سانان است. مرغ خانگی نر، خروس نامیده می شود. مرغ یا ماکیان از خانواده ی قرقاولان” یا سیخک داران، زیر رده نو مرغان و از راسته ماکیان سانان” می باشد. که همه نژادهای ماکیان از ۴ نوع وحشی زیر پدید آمده اند.

گالوس-گالوس: مانند مرغ جنگلی قرمز

گالوسی – لافایتی: مانند مرغ جنگلی سیلان

گالوس سونراتی: مانند مرغ جنگلی خاکستری

گالوس – واریوس: مانند مرغ جنگلی آبی و سبز

 

اهلی کردن مرغ و خروس خانگی ، برای اولین بار بیش از ۱۰,۰۰۰ سال پیش در ویتنام انجام گرفته است. تا پیش از این باور بر این بود که این کار در هند انجام شده است. سپس مرغ اهلی از هند به ایران راه یافت. پس از آن از قلمرو لیدیه که توسط ایرانیان فتح شده بود، در قرن ۵ پیش از میلاد به یونان راه پیدا برای از دوران سلسله هجدهم فراعنه در مصر شناخته شده است و طبق گزارش سالانه توتمبوس ۴۶ برای که هر روز تخم می گذارد، بعنوان خراج از سرزمین مابین صحرای سینا و سوریه، یعنی بابل، به مصر آورده شده است. ولى در عهد عتیق هیچ نشانه ای از مرغ دیده نمی شود.

تحقیقات ژنتیکی نشان داده که اجداد مرغ و خروس خانگی، خروس جنگلی قرمز و خاکستری می باشد. اثر نسل دورکهای که حاصل تلاقی این دو نژاد باشد معمولا نازا و عقیم میباشد، ولی ژن عامل پوست زرد در مرغ جنگلی قرمز (نزدیکترین خویشاوند مرغ) نبوده و به احتمال قوی این ژن از گونه ی خاکستری به نسل های بعد منتقل شده است.

 

مرغ ها و خروس خانگی

 

مرغ پرشمارترین جانور اهلی در جهان است. مرغ ها معمولا تمایل دارند در جایی که از قبل در آنجا تخم بوده باشد تخمگذاری کنند و معمولا تخمهای آشیانه های اطراف را نیز به محل خود انتقال میدهند. گاهی نیز ممکن است بر سر تخم گذاری در یک محل خاص با هم درگیر شده و حتی اگر محل کوچک باشد روی هم تخم میگذارند .

مرغ ها قادر به پریدن در مسافتهای بلند و طولانی نیستند، ولی نژادهای سبکتر می توانند از نرده و یا شاخه ها و جایی که بطور طبیعی استراحتگاه آنها میباشد، بپرند. مرغ ها یا اجتناب از خطر، عمل پریدن را انجام می دهند.

مرغ ها اجتماعی بوده و به صورت گلهای زندگی می کنند و دارای یک نوع سلسله مراتب هستند که در آن عده ای از پرندگان در بدست آوردن خوراک و محل استراحت به دیگر پرندگان برتری دارند. برداشتن تعدادی از مرغ و خروس ها از گله سبب اخلال در این نظم می شود تا دوباره سلسله مراتب جدید برقرار شود. افزودن پرندگان جدید بویژه پرندگان جوان به گله معمولا موجب درگیری می شود.


منبع : 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.